Curs «Com rendibilitzar la participació a Fires Internacionals»

Proper curs sobre «Com rendibilitzar la participació a Fires Internacionals» el 16 i 18 de setembre. Es proposa que en dos sessions de 4 hores cadascuna s’analitzin els elements essencials per a que la participació en una fira sigui profitosa i satisfactòria.

Interessats ja ens podeu enviar la fitxa d’incripció que trobareu adjunta més avall a [email protected].

La data límit per apuntar-se és aquest divendres 5 de setembre per a tots aquells que hagin de bonificar-se el curs a la Fundació Tripartita i el dia 9 de setembre per aquells que no es vulguin acollir a la bonificació.

Parc de Gardeny s/n LLEIDA, 25003
Phone: 0034973224921
[email protected]

www.femac.org

 

Els reptes de l’agricultura, eix de les jornades de la Fira de Sant Miquel

De les innovacions en el sector de la fruita, l’oli o els purins a la reforma de la PAC, passant per la millora dels regs i l’eficiència energètica, el saló aportarà algunes claus destinades a l’adaptació del món agrari a les noves exigències del mercat 

 

El futur i els reptes actuals del món agrari configuraran un dels eixos vertebradors de les activitats tècniques que es desenvoluparan enguany en el marc de la Fira Agrària de Sant Miquel i del saló Eurofruit. Des de les innovacions en el sector de la fruita, de l’oli o del purins a la nova reforma de la PAC, passant per les eines per optimitzar els regs o l’eficiència energètica, la gran manifestació firal lleidatana oferirà als professionals de l’agricultura i de la ramaderia algunes de les claus per adaptar-se a les noves exigències d’un mercat cada cop més globalitzat, més competitiu i en continua transformació.

 

Pel que fa als congressos, el dia 25 de setembre tindrà lloc una trobada sobre “Les innovacions i tendències futures en la fruita”, organitzada per l’IRTA; el dia 26 una altra sobre les “Energies renovables i desenvolupament rural sostenible i equilibrat: el projecte rural Smart i com reduir la dependència energètica en l’economia rural” organitzat pel Col·legi Oficial d’Enginyers Agrònoms de Catalunya, i el dia 27 es farà el Congrés d’ASAJA Lleida, en el qual —entre altres temes— es parlarà del futur de l’agricultura i la ramaderia tradicionals.

 

En l’àmbit de les jornades tècniques ja han estat confirmades sessions sobre “L’agricultura del futur”, organitzada per la FEMAC; les “Novetats tecnològiques per a la millora d’eficiència en les instal·lacions de reg”, a càrrec de la Generalitat de Catalunya; les “Investigacions sobre agricultura i ramaderia ecològiques”, promoguda per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària-Universitat de Lleida; “La teledetecció aplicada a l’agricultura de precisió”, a càrrec d’HEMAV, i “El nou model de formació continua: contracte de formació i aprenentatge, bonificacions al règim especial agrari i nova formació e-learning”, totes elles a celebrar el dijous, dia 25.

 

El divendres dia 26 es desenvoluparan jornades sobre “La sanitat vegetal”, “La nova reforma de la Política Agrària Comuna (PAC)”, “La pràctica de la fertilització en cereals d’estiu” i “Què cal conèixer i saber en la gestió energètica de les comunitats de regants”, les quatre a càrrec de la Generalitat de Catalunya; “El sector oleícola: reforma de la PAC, innovació i pla de recolzament”, activitat promoguda per JARC, i “Innovació i tècnica aplicada a la fruticultura”, organitzada per Agroborges.

 

Fira de Lleida acollirà el dia 27 jornades sobre l’“Oportunitat d’estalvi energètic en els diferents sectors: l’autoconsum fotovoltaic i la biomassa”, a càrrec d’Imartec; “Els fruits secs: l’ametller, el noguer i l’avellaner com alternativa o complement de la fruita dolça a Catalunya i l’Aragó” (Jornada d’Agroprés-ICEA-ETSEA-UdL), i “Què cal conèixer i saber en la gestió de les comunitats de regants i les seves ordenances”, promoguda per la Generalitat de Catalunya.

 

El dia següent, el 28, es desenvoluparan sengles jornades sobre “Agroptima, el software agrícola simple i modern, guanyador del Premi Idea UdL”, organitzada per Agroptima, i sobre “Alternatives a la gestió de purins”, a càrrec d’Unió de Pagesos.

 

Quant a les conferències i presentacions, destaquen la xerrada sobre “Tendències en la producció i consum de fruita de pinyol” (dia 27) i les presentacions del llibre El misterio de los cerdos cantores i “El Canal Camp i els secrets de la nova etapa del diari” (dia 28), organitzades respectivament per Agro Mòdol, Editorial Milenio, i La Mañana. El dia 27, d’altra banda, tindrà lloc la reunió de la Junta Directiva de l’Associació Catalana de Comunitats de Regants.

 

Altres activitats que es faran en el marc de Sant Miquel i Eurofruit, amb un plantejament més lúdic, són el concurs d’elaboració d’all-i-oli i l’activitat “Vine a gaudir d’un berenar tradicional” organitzats per Borges-Marketingland Solucions. Les tres iniciatives es desenvoluparan el dia 27 de setembre.

 

A banda de les activitats consignades, la Fira de Sant Miquel acull la 43a edició del Premi del Llibre Agrari —guardó dotat amb 6.000 € i que enguany registra 29 d’obres presentades— i el 18è Premi a la Innovació Tecnològica i Seguretat en el Disseny de les Màquines Agrícoles, destinat a distingir les innovacions tecnològiques aplicades a la maquinària agrícola i a la indústria agroalimentària, així com la seguretat per als seus usuaris.

 

La 60a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel (Saló Nacional de la Maquinària Agrícola) i el 29a edició d’Eurofruit (Fira Professional de Proveïdors de la Indústria Fructícola) tindran lloc, respectivament, del 25 al 28 i del 25 al 27 de setembre en el recinte firal lleidatà.

 

El Premi del Llibre Agrari de Fira de Lleida rep 29 obres

El guardó, que té una dotació de 6.000 euros i s’atorgarà en el marc de la Fira de Sant Miquel, acull llibres d’agricultura, ramaderia, cooperativisme i història agrària 

 

Un total de 29 d’obres han estat presentades a la 43a edició del Premi del Llibre Agrari, guardó convocat per Fira de Lleida en el marc de la Fira de Sant Miquel i Eurofruit amb una dotació de 6.000 euros. El Jurat del premi donarà a conèixer el guanyador en el decurs del mes de setembre i el lliurament del mateix tindrà lloc durant la cloenda del saló agrari lleidatà, que es farà el 28 del mateix mes. El premi és un dels més prestigiosos del seu àmbit i l’únic d’aquestes característiques que s’organitza a l’Estat espanyol.

 

Enguany destaca la gran varietat temàtica de les obres presentades, centrades en àmbits agrícoles i ramaders com la sostenibilitat agrícola, l’avaluació de l’impacte ambiental, l’agricultura ecològica, el cooperativisme, l’horticultura intensiva, el compostatge, la fertilització i fertimigació agrícoles, el dret administratiu agrari, la maquinària agrícola de recol·lecció, el cultiu del festuc, la tecnologia dels hivernacles hortícoles, la sanitat vegetal, l’ordenació territorial, el disseny d’àrees verdes, l’edafologia (estudi del sòl), la cria porcina, el pasturatge o la vida del llop.

 

Fira de Lleida ha rebut també llibres sobre temàtiques més curioses o específiques, com la botànica de les Terres de Lleida, lèxic rural medieval a l’Aragó i altres zones, la conflictivitat agrària a l’Empordà a cavall dels segles XIX i XX, el pantà de la Peña o la història del caserío basc.

 

El premi és un reconeixement a les obres publicades recentment, en format imprès o digital, que suposin una aportació remarcable al món agrari espanyol, i alhora vol promoure l’elaboració de treballs de caràcter científic, tècnic o divulgatiu que incrementin la bibliografia sobre el sector agrari.

 

El guardó és obert a les editorials, institucions o autors que han publicat obres sobre temes relacionats amb la producció agrària i forestal, veterinària, indústria alimentària, espais verds, gestió del territori, preservació ambiental i l’àmbit rural en general, escrites en qualsevol de les llengües oficials de l’Estat espanyol.

 

Formen part del Jurat diversos professionals i tècnics de les disciplines de les obres presentades i representants de cadascuna de les institucions patrocinadores (Col·legi d’Enginyers de Monts de Catalunya, Col·legi d’Enginyers Agrònoms de Catalunya, Col·legi de Veterinaris de Lleida i Col·legi d’Enginyers Tècnics Agrícoles i Pèrits Agrícoles de Catalunya).

 

La 60a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel (Saló Nacional de la Maquinària Agrícola) i el 29a edició d’Eurofruit (Fira Professional de Proveïdors de la Indústria Fructícola) tindran lloc, respectivament, del 25 al 28 i del 25 al 27 de setembre en el recinte firal lleidatà.

 

 

Signat el conveni de col·laboració per a la convocatòria anual del Premi del Llibre Agrari 2014-2017, que organitza Fira de Lleida

Fira de Lleida ha acollit aquest matí la signatura del conveni de col·laboració per a la convocatòria anual del Premi del Llibre Agrari 2014-2017, que organitza l’entitat firal. El Premi, que enguany arriba a la 43a edició, distingeix les obres publicades dins de l’àmbit agrari espanyol, que suposen una aportació remarcable i, alhora, estimulen la realització de nous treballs de caràcter científic, tècnic o divulgatiu, destinats al sector agrari.

 

En la signatura del conveni han participat Rafael Peris, 3r tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Lleida; Conxita Villar, delegada del Col·legi Oficial d’Enginyers Agrònoms de Catalunya a Lleida; Carmen López, presidenta del Col·legi Oficial de Veterinaris de Lleida; Carme Perellón, en representació del Col·legi Oficial d’Enginyers Tècnics Agrícoles i Pèrits Agrícoles de Catalunya; Pere Josep Marsal, del Col·legi d’Enginyers de Forests de Catalunya, i Geremi Camí Calzada, director de Banca d’Institucions de CaixaBank a Lleida.

 

El conveni estableix que en les successives convocatòries del Premi del Llibre Agrari hi podran participar els autors o les empreses editores o les institucions que hagin publicat obres relacionades amb la producció agrària i forestal, la indústria alimentària, els espais verds, la gestió del territori, la preservació ambiental i l’àmbit rural, en general. Els llibres presentats estaran escrits en qualsevol de les llengües oficials de l’Estat espanyol.

 

La dotació econòmica del Premi serà de 6.000 euros, una quantitat que es podrà incrementar previ acord unànime de les entitats convocants. El Jurat del guardó estarà composat per un representant de cada col·legi professional i per un màxim de cinc personalitats de l’àmbit universitari, científic i tecnològic agrari.

 

El 3r tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Lleida ha recordat que el Premi del Llibre Agrari, organitzat en el marc de la Fira Agrària de Sant Miquel, que tindrà lloc del 25 al 28 de setembre de 2014, és un guardó amb un gran prestigi i trajectòria per la qualitat de les obres presentades, i l’únic d’aquestes característiques que s’organitza a l’Estat espanyol. Peris ha dit que amb la signatura d’aquest conveni es garanteix la continuïtat del premi, que fa una aportació remarcable al sector agrari en el seu vessant tècnic i científic, i alhora és un valor important per a la Fira de Sant Miquel.

 

SM2014-Conveni-Llibre-Agrari

 

Fira de Lleida promociona Sant Miquel i Eurofruit a França

Fira de Lleida ha estat present amb un estand propi a la 38 edició del Saló Agrícola de Tarbes —la quarta fira agrícola en importància de França— per tal de promocionar la Fira de Sant Miquel i el saló Eurofruit. La delegació lleidatana ha desenvolupat diversos contactes i reunions en el marc del saló agrari, a fi de captar expositors i visitants per a les properes edicions de Sant Miquel i d’Eurofruit.

 

Entre altres accions, el director de Fira de Lleida ha mantingut una reunió de treball amb representants de les entitats que participen en el projecte transfronterer Plataforma Eventos Pirineos —que engloba la SEAE de Tarbes, la Feria de Barbastro, Saint-Gaudens Pôle Expo i la pròpia Fira de Lleida— i diverses trobades amb associacions i potencials expositors del sector agroalimentari elaboradors de productes de qualitat i proximitat.

 

El Saló Agrícola de Tarbes ha acollit enguany 330 expositors i uns 60.000 visitants, i entre les activitats principals que ha acollit cal destacar les jornades tècniques, concursos ramaders i mostres i tallers gastronòmics centrats en els productes agroalimentaris del Pirineu.

 

Cal recordar que la 60a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel (Saló Nacional de la Maquinària Agrícola) i el 29a edició d’Eurofruit (Fira Professional de Proveïdors de la Indústria Fructícola) tindran lloc, respectivament, del 25 al 28 i del 25 al 27 de setembre en el recinte firal lleidatà.

 

SM2014-Tarbes

 

Eurofruit s’estrena amb bona nota

La Fira Agrària de Sant Miquel de Lleida rep 150.000 visitants, un 7% més que a l’edició anterior

 

L’alcalde de Lleida i president del Patronat de la Fundació la Fira de Lleida, Àngel Ros, ha qualificat de “molt positiu” el desenvolupament de la 59a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel i del 28è Saló Eurofruit i ha dit que “estimem que entre els dos salons hem rebut uns 150.000 visitants, un 7% més que l’edició de l’any passat”. Ros ha afegit que “enguany s’ha reforçat la presència de visitants procedents de la resta de l’Estat” i ha destacat “la satisfacció general dels expositors per com s’ha desenvolupat la fira”.

 

Àngel Ros ha qualificat de “positiva” la primera edició del reestructurat Saló Eurofruit i s’ha mostrat convençut que el saló, ara totalment professional, acabarà consolidant-se en els pròxims anys. De cara al futur, l’alcalde de Lleida no descarta que tant els sectors de la maquinària agrícola, que també ha tingut uns bons resultats a la fira, com el de la carn, sobretot la de tipus porcí, puguin esdevenir salons professionals en el marc de la Fira de Sant Miquel. “Es tractaria de tenir tres salons professionals –Eurofruit, maquinàra agricola i porcí– dins de la Fira de Sant Miquel, que mantindria el seu caràcter de certamen generalista i dirigit al públic familiar”.

 

El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natura, Josep Maria Pelegrí, ha destacat l’èxit assolit, un any més, en aquesta edició de la Fira de Sant Miquel i del renovat Eurofruit, “salons que cada cop es van consolidant i que són un referent en el sector agroalimentari estatal”. Pelegrí ha agraït “l’esforç de tot l’equip organitzador, els ponents de les jornades tècniques i de tots els assistents que s’han fet seus aquests dos certàmens” i els ha instat “a continuar apostant per l’excel·lència a fi de ser competitius i generar oportunitats”. El conseller ha apuntat que “negociada la PAC, ara hem de reforçar el nostre teixit productiu amb la recerca, la innovació i la internacionalització del sector agrari per obrir mercats nous”.

 

La 59a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel i el 28è Saló Eurofruit han aplegat 348 expositors directes distribuïts en una superfície neta de 26.500 m2 i han acollit 75 activitats professionals. Una de les principals novetats de l’edició d’enguany ha estat la reestructuració del saló Eurofruit, que enguany ha obert les portes com a Fira Professional de Proveïdors de la Indústria Fructícola. Organitzat per la Fira de Lleida i l’Associació Empresarial de la Fruita de Catalunya (Afrucat), Eurofruit s’ha sectoritzat i professionalitzat i ha esdevingut l’únic saló d’aquest àmbit que se celebra a l’Estat. El certamen, que ha aplegat un terç dels 348 expositors que participen a Sant Miquel, ha guanyat espai i ha ocupat el Pavelló 4 i una superfície coberta de 2.000 m2.

 

Entre les novetat d’enguany cal destacar l’Espai Gustum, una iniciativa destinada a promocionar la gastronomia de les comarques lleidatanes en què els visitants han pogut tastar tapes elaborades amb productes locals; l’Illa del Reg, un workshop de proveïdors i de diferents Comunitats de Regants de Catalunya; la nova zona de presentacions de productes i serveis dels expositors d’Eurofruit; l’increment dels sectors de les bioenergies, la maquinària agrícola i l’automoció, i l’exposició de l’avioneta DG 505 Mb destinada a fer vols a baixa alçada amb una càmara multiespectral que identifica l’estat hídric i vegetatiu de les parcel·les d’una finca, arbre a arbre.

 

Premis tecnològic i del Llibre Agrari

La 17a edició del Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles ha estat guanyada per un sistema no agressiu per determinar la maduresa de la fruita presentat per l’empresa RUBINAT ELECTRÓNICA INDUSTRIAL. De la seva banda, un conjunt d’equip dinamitzador i equip d’aplicació de preparats biodinàmics presentat per MAQUINÀRIA ATOMITZADORA (MAKATO) ha guanyat el segon premi.

 

En un altre apartat, les obres Producción y manejo de semillas y plantas forestales, de diversos autors, editada pel Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente, i El Castell del Remei (Terra, aigua i cultura del vi a la plana d’Urgell), de Jaume Mateu, publicada per Pagès Editors, han guanyat ex aequo la 42a edició del Premi del Llibre Agrari, guardó convocat per Fira de Lleida en el marc de la Fira Agrària de Sant Miquel. Un total de 42 obres (11 més que l’any passat) han participat en la convocatòria d’enguany del Premi del Llibre Agrari, l’únic d’aquestes característiques organitzat a l’Estat espanyol.

 

Pelegrí aposta per internacionalitzar les empreses agràries

El conseller d’Agricultura creu que la recerca i la innovació són també bàsiques per reforçar el teixit productiu del sector agrari

 

“Negociada la Política Agrícola Comuna (PAC), ara hem de reforçar el nostre teixit productiu amb la recerca, la innovació i la internacionalització del sector”. Amb aquestes paraules ha plantejat el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Pelegrí, els reptes immediats de l’agricultura catalana en el decurs de l’acte de cloenda de la 59a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel i del 28è saló Eurofruit.

 

Pelegrí ha afirmat que la “necessitat d’internacionalitzar el sector agroalimentari, d’obrir mercats, és una prioritat absoluta“ i ha destacat el suport que les cambres de comerç han donat al procés d’apertura a l’exterior. El conseller ha explicat que l’any 2012 un 54,3% de les vendes catalanes ja es van fer a l’exterior. Pel que fa al sector agroalimentari, “un dels més dinàmics de la indústria catalana”, les firmes catalanes van exportar l’any passat per valor de 7.914 milions d’euros, un 14,5% més que l’any 2011 i un 45% més que l’any 2009.

 

El responsable del departament d’Agricultura ha recordat que el sector fructícola ha demanat al Ministeri d’Agricultura “agilitar les negociacions per a l’obertura de nous mercats als Estats Units, Mèxic i l’Índia, que actualment estan tancats a l’exportació de poma i pera, o a Israel, on encara existeixen barreres per a fruites com el préssec o la nectarina”.

 

El conseller ha remarcat la importància del sector agroalimentari català i ha dit que” la indústria manufacturera catalana és la més gran en valors d’ocupació (75.000 treballadors), xifra de negoci (23.880 milions d’euros) i valor afegit brut (4.160 milions d’euros). Pelegrí ha asseverat que enguany s’han triplicat a Catalunya les sol·licituds d’ajudes per a noves incorporacions al camp en relació a l’any 2008, i que el Govern català vol aprovar una llei de sòl agrari destinada a protegir l’espai agrari de Catalunya i “evitar que sigui destinat a altres usos”.

 

El titular d’Agricultura ha incidit en la necessitat de reforçar el teixit industrial amb la recerca i la innovació i ha explicat que “l’agricultura del coneixement és una prioritat del nostre departament, ja que la innovació ens dóna un valor afegit, ens ajuda a diferenciar-nos, a ser més competitius, a reduir costos i processos, a consolidar tant com sigui possible el mercat interior i obrir-nos als mercats exteriors”.

 

“Cal lluitar per una PAC que potenciï el sector agroindustrial català”

Quant a les polítiques agràries, ha remarcat que “ens cal lluitar per una PAC més adaptada a la realitat catalana, que ens beneficiï més i potenciï el sector agroindustrial, i les nostres demandes passen per assegurar-nos que els pagaments directes es destinin a l’agricultura i a les ramaderies realment directes”. En aquest sentit, es vol “incorporar el sector de fruites i hortalisses i vinya i aconseguir més suport per a aquells sectors que poden quedar afectats pel nou model com són el ramader de boví, oví i cabrum amb poca o cap base territorial, o cultius com la fruita seca, l’olivera i l’arròs”. Ha insistit a més en que “Catalunya necessita una distribució més justa dels ajuts” i ha recordat la pèrdua del 13% del FEADER en el període 2007-13.

 

El conseller català ha incidit igualment en la necessitat d’una major concentració empresarial per tal d’assolir l’ordenació del sector i reduir els desequilibris de la cadena. “La CE té la voluntat política de donar majors recursos a les organitzacions de productors, a les associacions d’organitzadors de productors i a les organitzacions de productors de fruites i hortalisses”, tot i que “aquí encara tenim molt a fer: en el conjunt de l’Estat, les 642 organitzacions de productors de fruites i hortalisses representen només el 32% de l’oferta espanyola en fruites i hortalisses respecte a l’oferta productiva total”.

 

Pelegrí ha indicat que els agricultors catalans deixen de percebre uns 15 milions d’euros de la UE per al desenvolupament de programes actius, en no estar integrats en organitzacions de productors de fruites i hortalisses, i ha insistit en que “necessitem organitzacions més grans i més fortes, que aglutinin molta superfície i/o molta producció, i que creïn col·laboracions i vincles comercials amb les altres organitzacions europees”.

 

El conseller s’ha referit també als programes d’ajuts a les retirades de fruites i hortalisses, subvencionats per la UE i destinats a estabilitzar els mercats i mantenir la rendibilitat dels agricultors, i que es destinen en part a accions humanitàries. “No estem aprofitant suficientment aquesta línia i això en un temps com l’actual és molt important en la lluita contra l’exclusió i la pobres”. Pelegrí creu que “aquest fet no és el resultat de la falta de voluntat del sector sinó del desconeixement” i ha recordat que el seu departament “té registrades 95 entitats d’assessorament agrari a tot Catalunya que disposen de 196 oficines obertes al públic, amb 289 tècnics al servei de l’empresa agrària”.

 

 

“La reforma de la PAC només ajudarà els que de veritat ho necessitin i vetllin pel medi ambient”

García Azcarate, conseller de la Direcció General d’Agricultura de la Comissió Europea, explica la proposta de reforma de la PAC

 

Avui dissabte s’ha celebrat en el marc de la Fira de Sant Miquel Eurofruit la Jornada tècnica “El futur de la Unió Europea en el marc de l’horitzó 2020 i la Reforma de la PAC”, inaugurada per Josep Maria Pelegrí, conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya. La jornada, que pretén donar a conèixer els nous reptes de l’agricultura en relació a l’estratègia i els pressupostos de la nova política agrària comuna (PAC), ha comptat amb la intervenció de Tomás García Azcarate, conseller de la Direcció General d’Agricultura de la Comissió Europea i assessor del comissari Dacian Ciolos, qui ha presentat la reforma de la PAC i, en particular, les novetats que s’hi han incorporat amb voluntat de permanència.

 

Entre aquestes novetats, hi tenen un paper molt important la figura de l’agricultor actiu, és a dir, l’agricultor emprenedor i capaç de crear llocs de treball, valor i riquesa; la innovació; i el “verdeo o producció de benestar i béns públics per a la societat. Segons García Azcarate, tot això va encaminat a què “les ajudes econòmiques, tot i continuar existint en un futur, s’allunyin de les referències històriques i es destinin a aquells agricultors que treballen els camps i generen activitat econòmica i serveis mediambientals”. Aquest canvi de rumb “constitueix un procés llarg i progressiu, però la realitat d’avui en dia és diferent de la d’ahir i, per tant, és necessari que hi hagi un procés d’adaptació contínua per a què les ajudes vagin destinades realment a aquells que les necessiten en el moment actual, que no seran necessàriament els qui les necessitaven en el passat”. García Azcarate ha volgut aclarir que, no obstant això, és evident que tot aquest procés d’adaptació ha de ser progressiu per tal d’evitar un daltabaix en determinades rendes o regions.

 

El ponent també ha fet esment de la necessitat de reforçar el paper dels agricultors en la cadena alimentària, a través de les seves organitzacions i associacions, amb l’objectiu que puguin negociar millor amb les indústries distribuïdores i que es produeixi un equilibri pel que fa al repartiment del valor afegit. També ha posat èmfasi en què s’ha de fer un esforç continuat i permanent per a què l’agricultura respecti el medi ambient, ja que “una agricultura que no respecti el medi ambient, es quedarà sense ajudes”.

 

La jornada tècnica ha finalitzat amb una taula rodona sobre la reforma de la PAC com a tema principal i que ha comptat amb la participació de tècnics i especialistes del sector.

 

SM2013-Jornada-Pac

 

Reñé convocarà una nova cimera antigranís després de l’aval científic de l’eficiència del iodur de plata

Unes 200 persones assisteixen a la jornada “Parlem del iodur de plata”, organitzada per la Diputació de Lleida, que conclou amb l’èxit d’aquest sistema antipedra basant-se en les experiències positives de França i Aragó 

 

Els estudis científics coincideixen en les baixes concentracions de plata i la gran quantitat de llegendes urbanes que es difonen a través d’Internet

 

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, afirma que la Diputació serà solidària amb els ajuntaments si plantegen de forma majoritària l’aplicació del iodur de plata

 

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, convocarà una nova cimera antipedra després de les jornades tècniques que han avalat l’eficiència de la utilitzacio del iodur de plata per minimitzar els danys de les calamarses. L’objectiu de la reunió amb el món local i tots els afectats serà la d’analitzar la conveniència de recuperar l’aplicació d’aquest sistema i ha insistit en que la decisió que es pregui finalment serà “consensuada i basada en anàlisis totalment rigorosos”.

 

Reñé també ha avançat que la corporació “serà solidària” amb els ajuntaments i municipis si de forma majoritària plategen lluitar contra les reiterades pedregades mitjançant els sistemes de iodur de plata. Així ho ha afirmat el president de la corporació, que ha estat l’encarregat de presidir la jornada “Parlem del iodur de plata” que s’ha celebrat aquest divendres en el marc de la Fira de Sant Miquel de Lleida i ha comptat amb uns 200 assistents.

 

Durant la jornada, els diferents ponents han analitzat diferents aspectes relacionats amb l’efectivitat, els beneficis, la tecnologia i els possibles inconvenients de la utilització del iodur de plata.

 

El catedràtic de Física de l’Atmosfera en el Departament d’Astronomia i Meteorologia de la UB, Jeroni Lorente, ha iniciat el torn d’intervencions parlant sobre la solidesa de la base científica en la modificació dels núvols mitjançant el iodur de plata i ha afirmat que s’ha comprovat que aquest element és capaç d’alterar la distribució de la pedra disminuint la força i els danys que produeix.

 

El físic i doctor en Ciències Físiques per la Universitat de París, Jean Dessens, ha indicat que s’han obtingut resultats positius a França amb l’aplicació del iodur de plata malgrat la dificultat que suposa avaluar aquest tipus de projectes. “S’ha comprovat que a França la intensitat baixa en un 40% quan hi ha una xarxa de generadors de iodur de plata. França és un exemple d’eficàcia en la lluita contra les pedregades”, ha afegit.

 

En la seva intervenció, el doctor en Ciències Físiques i catedràtic de Física Aplicada de la Universitat de Lleó, José Luís Sánchez, ha explicat l’experiència i els avantatges que suposa la utilització del iodur de plata per minimitzar les pedregades. Sánchez ha assenyalat que s’han fet estudis i comparatives dels danys causats per la pedra en superfícies on s’havien aplicat sistemes de lluita contra el granís i superfícies on no s’havien aplicat. Els resultats van demostrar que els danys van ser menors en aquells llocs on s’havien instal·lat generadors de iodur de plata.

 

El catedràtic de Química Analítica de la UB, Miquel Esteban Cortada, ha explicat que les dades científiques de les publicacions especialitzades en el tema conclouen que no hi ha motius per pensar que el iodur de plata genera problemes mediambientals. En la seva exposició ha indicat que a Internet hi ha moltes informacions sobre aquest tema de fonts no autoritzades i com a exemple ha remarcat que els nivells de plata que inclou aquest sistema se situen molt per sota dels màxims permesos.

 

La directora tècnica de l’ADV Terres de Ponent, Maite Torà, ha afirmat en la seva intervenció que “la plata és al nostre entorn, fins i tot en complements alimentaris” i ha afegit que les llegendes sobre les elevades concentracions de plata es desmunten amb els estudis.

 

El cap de l’Àrea de Climatologia del Servei Meteorològic de Catalunya, Marc Prohom, s’ha centrat en l’evolució de les precipitacions a les comarques de Ponent des de 1950 fins a l’actualitat, especialment de les calamarses i els mètodes d’observació de les mateixes. Les dades obtingudes han demostrat que des de l’any 1980 a l’any 2012 s’ha detectat un augment del nombre de dies de calamarsa a les comarques lleidatanes amb dos dies d’increment de mitjana per dècada.

 

L’enginyera agrònoma especialista en experimentació vegetal per l’Escola Nacional Superior d’Agronomia de Rennes i directora d’Anelfa (associació creada per experimentar sobre el terreny un dels mètodes per lluitar contra la pedra), Claude Berthet, ha explicat en la seva intervenció com està organitzada aquesta associació i les dificultats que s’ha trobat en la seva creació.

 

Per la seva part, el gerent de la Mancomunitat per a la lluita antipedregades a l’Aragó, Fernando Peligero, ha explicat com funciona aquesta mancomunitat i el sistema de finançament de la lluita contra el granís a la zona de la vall de l’Ebre i Saragossa. “L’experiència ens ha demostrat que és millor una lluita contra la pedra organitzada i amb assessorament tècnic”, ha conclòs.

 

Finalment, el director de Sistemas Lógicos SL empresa dedicada al desenvolupament d’instrumentació científica i sistemes per a la modificació atmosfèrica, Antonio Vega, ha presentat les opcions tecnològiques més tradicionals i més innovadores basades en el iodur de plata.

 

En la part final de la jornada tècnica el president de la Diputació de Lleida ha agraït i felicitat els ponents les seves aportacions i s’ha obert un torn de debat i col·loqui. Una de les aportacions que s’han afegit en aquest torn de preguntes i debat ha estat el de José Luís Sanchez, que ha explicat que a Califòrnia i Austràlia s’utilitza el iodur de plata com a mètode per generar precipitacions de neu i millorar l’ecosistema respectivament.

 

Per la seva part, Reñé ha afegit que l’organització d’aquesta jornada no és conseqüència d’una improvisació sinó un acte de responsabilitat després d’escoltar i detectar la preocupació dels lleidatans afectats per aquestes tempestes.

 

El president de la Diputació de Lleida ha insistit que la decisió que es pregui finalment serà “consensuada i basada en anàlisis totalment rigorosos”.

 

La jornada s’ha organitzat davant de la preocupació de molts alcaldes i agricultors per l’increment del nombre de tempestes amb calamarsa focalitzades en territori lleidatà i amb l’objectiu de parlar sobre la eficiència i l’eficàcia o no del iodur de plata per minimitzar l’impacte del granís sobre produccions agrícoles i equipaments urbans.

 

 

Unió de Pagesos presenta la nova edició de “Disfruita-la” en el marc de Sant Miquel

Uns 200 nens i nenes de les escoles Camps Elisis i Maristes han participat en el tast de fruita dolça “Disfruita-la xic”

 

Unió de Pagesos ha presentat aquest matí en el marc de la Fira de Sant Miquel-Eurofruit una nova edició de la campanya “Disfruita-la” de tastos de fruita dolça. La iniciativa, que compta amb la col·laboració de la Diputació de Lleida i La Caixa, té com a objectiu promoure el consum de fruita dolça entre els infants.

 

Uns 200 nens i nenes d’entre 4 i 6 anys de les escoles Camps Elisis i Maristes de Lleida han participat al tast de fruita dolça “Disfruita-la xic”, acompanyats pel grup d’animació La Cremallera. Els petits han pogut escoltar de manera distreta i divertida, cantant i ballant, els beneficis que aporta la fruita en la seva dieta i han rebut una carmanyola que té forma de poma.

 

Enguany Unió de Pagesos ha estrenat un nou espectacle amb un conte innovador, així com també nou vestuari i decorats. Es preveu que durant el 2013 participin en la campanya uns 3.000 nens i nenes de primària de les comarques de Lleida i es portin a terme una vintena d’actuacions.

 

Cal recordar que la campanya “Disfruita-la” va començar l’any 2005 i des de llavors hi han participat més de 30.000 escolars de tot Catalunya.

 

A l‘acte de presentació d’avui hi han assistit Joan Caball, coordinador nacional d’Unió de Pagesos; Joan Reñé, president de la Diputació de Lleida, i Ignasi Fanlo, director de l’Àrea de Negoci de Lleida ciutat de La Caixa, els quals han regalat carmanyoles a tots els infants.

 

SM2013-Disfruitala-1