Oliturisme, un projecte per potenciar socioeconòmicament Les Garrigues

El Consell Comarcal de les Garrigues presenta la iniciativa dins del saló Produqte de la Fira de Sant Miquel

 

El president del Consell Comarcal de les Garrigues, Juli Muro, ha presentat en el marc de la fira de Sant Miquel, i dins del saló Produqte, la nova marca Oliturisme. L’objectiu de la iniciativa és potenciar socieoeconòmicament la comarca de les Garrigues mitjançant el producte estrella la zona, l’oli. “Amb aquest projecte volem dinamitzar, potenciar i consolidar els atractius de la comarca des de diversos sectors”, ha explicat Muro.

 

El projecte pretén impulsar el sector primari amb la venda directa d’oli; el secundari, amb la promoció de molins i cooperatives, i el terciari, mitjançant packs turístics, culturals, etc. Segons Muro “les Garrigues és una comarca verge, per descobrir, i que volem exportar al món, primer mitjançant accions de proximitat i, més endavant, fora de les nostres fronteres”. S’han previst una sèrie d’accions promocionals posant especial atenció a les noves xarxes socials, la presència en fires nacionals i internacionals, etc.

 

El president del Consell Comarcal de les Garrigues també ha assegurat que la nova infraestructura hidràulica del canal Segarra-Garrigues “serà un important revulsiu per a la comarca que marcarà un abans i un després per a les Garrigues”.

 

Han assistit a l’acte de presentació del projecte Oliturisme el responsable del Saló Produqte del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, Antoni Piñol; el vicepresident primer de la institució provincial, Miquel Padilla, i el regidor de l’Ajuntament de Lleida, Paco Cerdà.

 

SM2012-Oliturisme

Comentaris sobre les màquines premiades en els concursos

Article d’opinió

 

Seguretat en el disseny

Des que es va implantar la Directiva de Seguretat en les Màquines s’ha pogut observar que el compliment de la normativa de seguretat en les màquines de tots els fabricants que exposen a la Fira és màxim, però sempre es presenten innovacions que avancen millorant la tecnologia disponible.

 

Aquest any hi ha hagut, entre totes les màquines presentades, dues que han rebut premi en el Concurs de «Seguretat». El 1r Premi ha correspost a Tallers A. Miquel, que ha presentat un sistema, de la marca ICNITA, per detectar la presència propera de vianants als carretons elevadors que es desplacen en els magatzems o àrees de treball amb visibilitat reduïda.

Primer Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles. Tallers A. Miquel.

Primer Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles. Tallers A. Miquel.

 

Per a la detecció, cada persona que es desplaça per les zones on treballen els carretons elevadors rep, entre els elements de protecció personal, un «clauer» electrònic que serveix per indicar, al conductor del carretó elevador, la presència del vianant. La distància a la qual es produeix l’avís és ajustable entre 0.5 i 6.5 m en les zones davantera i del darrere en el sentit de moviment del carretó, també es produeix un advertiment de proximitat quan es detecta la presència de vianants a menys de 4 m del costat. L’advertiment de proximitat en el sentit de moviment redueix automàticament la velocitat de desplaçament del carretó sense que hi hagi d’intervindre el conductor.

 

El 2n Premi en «seguretat» va ser per a l’empresa Mecanocamp, per unes tisores de poda d’accionament elèctric amb bateria d’alta durada i mínim pes, Felco 820, que pot fer un tall net en branques de fins a 45 mm en fusta dura. El full de la tisora s’acciona per tracció, i es pot ajustar l’obertura inicial del full, el que accelera el tall amb branques de poc diàmetre. La manera de bloqueig s’activa electrònicament, per a major seguretat durant els desplaçaments, i també la projecció de tall progressiu al ràpid de les tisores pneumàtiques. L’empunyadura està adaptada a mans grans i petites, i als operadors esquerrans.

Segon Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles. Mecanocamp.

Segon Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles. Mecanocamp.

 

Innovació al Sector Fructícola

En aquest apartat cal considerar tota la maquinària per a la classificació de la fruita de diferents tipus. Els sistemes de visió artificial amb anàlisi combinats amb l’electrònica han permès arribar a sistemes de classificació cada vegada més precisos i amb majors velocitats de treball.

 

Entre tots els equips presentats es va atorgar el 1r Premi en aquest Concurs a l’empresa Cedis-Mafrut SLU pel seu sistema Globalscan Peach, de la marca Maf-Roda, que permet la selecció i retirada de fruita tova en espècies d’os, mitjançant un sistema de visió no destructiu. Detecta danys externs (pedra, agitat, raspat pel vent), os obert, nivell de maduració del fruit i fermesa de la fruita. El sistema es munta sobre un calibrador que fa girar la fruita durant el seu desplaçament perquè sigui analitzada en tota la seva superfície, i està il·luminada per un sistema doble de leds d’alta lluminositat i d’infraroig.

Primer Premi al Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola.Maf Roda.

Primer Premi al Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola.Maf Roda.

 

El 2n Premi va ser per a l’empresa Agrícola Rubies per un equip combinat que inclou un sistema de neteja, seguit d’un sistema d’assecat per acabar amb un sistema de desinfecció. Per a la neteja de la fruita s’utilitzen broquets d’alta pressió, que no produeix danys en la superfície de les fruites i redueix considerablement les necessitats d’aigua. En l’última etapa la desinfecció es realitza mitjançant polvorització pneumàtica dels productes, amb una cobertura de gota molt fina que permet reduir al mínim les dosis.

Segon Premi al Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola. Agrícola Rúbies.

Segon Premi al Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola. Agrícola Rúbies.

 

Innovació tecnològica

Va ser en aquest apartat en el qual es van presentar el major nombre d’empreses, amb productes adaptats a l’agricultura i la ramaderia en general, alguns d’ells amb aplicacions en la fructicultura. En les bases del Concurs s’estableix que es valoraran especialment els aspectes relacionats amb el «disseny i concepció de la màquina», la utilització de nous materials i automatismes en els processos.

 

Amb aquests criteris, el jurat va atorgar el 1r Premi a l’empresa JYMPA pel seu equip combinat Optimax 3, format per un subsolador, una grada ràpida i un corró de pues. Això li permet fer, en una sola passada, la descompactació profunda del sòl i la preparació superficial del llit de sembra. L’equip està dissenyat de forma modular per poder treballar en conjunt, o separant el subsolador-descompactador de la grada ràpida amb el seu corró, també pot ajustar independentment la profunditat de treball de les pues del subsolador. El disseny compacte permet reduir el pes respecte al que ofereixen altres equips que realitzen treballs similars.

Primer Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles. Jympa.

Primer Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles. Jympa.

 

El 2n Premi va ser per a l’empresa Sysdide pel seu vehicle autopropulsat hidrostàtic amb 6 rodes motrius, rodes davanteres i posteriors direccionals, i amb muntatge en tàndem de les rodes de l’eix central amb les posteriors. Això permet un radi de gir molt reduït, amb la seva adaptació al desplaçament sobre sòls irregulars, està dotat d’un sistema de control hidràulic de tracció que impedeix que les rodes patinin. Inclou una pala frontal i, amb només un metre d’amplada, pot desplaçar-se en espais reduïts, el model presentat està dissenyat específicament per a la neteja dels llits en les granges de pollastres.

Segon Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles. Sysdide.

Segon Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles. Sysdide.

 

En resum, noves idees que posen de manifest que les empreses del sector de la maquinària agrícola continuen buscant alternatives i noves solucions per reduir els costos de producció en l’agricultura, tot i que els temps en què vivim no ho posa fàcil.

 

 

Luis Márquez Delgado

Assessor i enginyer d’assaigs de l’estació de Mecànica Agrícola del Ministeri d’Agricultura. Ha estat —amb 36 anys de docència— professor titular d’Enginyeria Mecànica i director del Grup d’Investigació “Tractores y Laboreo” a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers Agrònoms de Madrid.

 

El director general d’Indústria Agroalimentària del Ministeri d’Agricultura clausura la Fira de Sant Miquel

El director general d’Indústria Agroalimentària del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, Fernando Burgaz, presidirà diumenge 30 de setembre l’acte de clausura de la 58a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel i la 27a edició d’Eurofruit. Prèviament, Burgaz signarà en el Llibre d’Honor de la Fira.

 

L’acte de cloenda inclourà els parlaments de les autoritats presents i també el lliurament dels diferents premis convocats en el marc del saló: el Premi del Llibre Agrari, el Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles, el Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles i el Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola.

 

La Fira Agrària de Sant Miquel (Saló Nacional de la Maquinària Agrícola) i Eurofruit (Saló Internacional del Sector de la Fruita) se celebren del 27 al 30 de setembre al recinte de Fira de Lleida amb la presència de 350 expositors directes, una superfície neta de 26.500 m² i un ampli programa paral·lel que inclou 75 activitats professionals.

 

SM2012-Cartell

“No hem de crear savis, hem de fer persones amb coneixement i talent”

Gabriel Ferraté pronuncia una conferència a Sant Miquel, dins de la jornada de celebració dels 40 anys de l’ETSEA

 

El que fou rector de la Univesitat Politècnica de Catalunya, fundador de la Universitat Oberta de Catalunya i president de l’Institut Cerdà i de la Fundació Caixa Tarragona, Gabriel Ferraté, ha pronunciat una conferencia aquesta tarda a la Fira de Sant Miquel sobre el coneixement. Ho ha fet en el marc de la celebració dels 40 anys de la creació de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària que ha desenvolupat una jornada en el saló lleidatà.

 

Ferraté ha parlat de “l’important paper de la Universitat a l’hora, no de crear savis, sinó persones amb coneixement i talent”. El catedràtic ha dit que l’àmbit educatiu ha de prioritzar el coneixement i el potencial que pot desenvolupar una persona, el seu talent i la seva creativitat. “Les universitats han de ser capaces de potenciar l’excel·lència” ha assegurat Ferraté. Una excel·lència a la que també s’ha referit l’alcalde de Lleida i president de la Fundació Fira de Lleida, Àngel Ros, en la seva intervenció durant la presentación de l’acte. Ros ha lloat l’excel·lència que ha assolit l’ETSEA en aquests 40 anys de trajectòria en temes de recerca i estudis avançats com biotecnoloigia, salut animal, etc. Ros ha dit que “l’Escola és un referent en el món agroalimentari i ha marcat un abans i un després en el sector”.

 

A la presentación també hi han assistit M. Rosa Teira, directora de l’ETSEA; el rectot de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández; Joan Perdices, vicepresident de la Diputació de Lleida, i Claudi Alsina, secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya.

 

Taula rodona

Posteriorment, s’ha desenvolupat una taula rodona en la que s’ha parlat sobre les aportacions de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària al servei del sector agroalimentari, forestal i biotecnològic i les perspectives de futur. Josep Antoni Rosell, director general d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, ha parlat dels problemes de finançament que avui en dia es troben els enginyers per tirar endavant projectes i també, a nivell de territorio, de la necessitat de prioritzar infraestructures com la del canal Segarra-Garrigues, “un autèntic diamant en brut per al sector”, ha dit.

 

De la seva banda, Antoni Condal, director de recursos humans de la Corporació Alimentaria Guissona, ha explicat la relació permanent i simbiótica que l’empresa agroalimentària ha de mantenir amb la Universitat i de la “necessitat de formar no només en aptituds, sinó també en actituds, ja que són bàsiques en el món empresarial”.

 

La taula rodona també ha comptat amb les aportacions d’Álvaro Aunós, catedràtic de l’Escola Universitària de Silvicultura, i de les experiències personals de dos exalumnes de l’ETSEA: Francesc Tribó, product manager de Pioneer per Espanya i Portugal, i Manel Simón, director general d’Afrucat.

 

SM2012-ETSEA

 

La secretària general del Patronat Catalunya Món, Roser Clavell, destaca la gran aportació de l’empresariat lleidatà en el foment de la imatge de Catalunya al món

Clavell ha visitat aquest matí la Fira de Sant Miquel de Lleida juntament amb el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, el de la Cambra de Comerç i Indústria, Joan Simó, una comitiva del cos consolar i de diversos empresaris

 

La secretària general del Patronat Catalunya Món, Roser Clavell, el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, i el president de la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida, Joan Simó, han visitat aquest matí la Fira de Sant Miquel de Lleida, un referent del sector agrari arreu de l’Estat i en l’àmbit internacional. La visita l’han realitzat acompanyats d’una delegació del cos consolar formada per representants de països com, per exemple, la Xina, Alemanya, Turquia, França o Hongria; i empresaris interessats en aquests mercats.

 

L’acte d’avui s’emmarca, tal i com ha destacat la secretària general del Patronat durant la roda de premsa prèvia a la visita de la Fira de Sant Miquel, dins l’estratègia del Patronat Catalunya Món d’apostar decididament per la diplomàcia econòmica, fomentant així una imatge real de Catalunya al món, propiciant el mutu coneixement entre els empresaris de països econòmicament prioritaris i els empresaris catalans, així com l’atracció d’inversions.

 

“L’objectiu del Patronat -ha dit Clavell- és projectar internacionalment la imatge de Catalunya sense oblidar que el nostre país té una realitat molt diversa. És en el marc d’aquesta diversitat que les terres de Lleida contribueixen a enriquir i potenciar la imatge del país”. Segons Clavell, la internacionalització és la clau per a sortir de la situació econòmica actual, però no s’ha d’oblidar que tenim molt de món a Catalunya i que amb la representació consular i activitats com la d’avui s’ajuda a mostrar el vigor econòmic que té Lleida.

 

La secretària general del Patronat Catalunya Món, Roser Clavell, ha manifestat que dins de Catalunya “Lleida és un valor afegit important, pel seus sectors agroalimentari i de maquinària agrícola i pel potencial turístic en la projecció de la Marca Catalunya al món. Aquests sectors són claus per potenciar el territori de Catalunya i l’economia catalana. Enguany, les exportacions catalanes han superat les vendes a la resta de l’Estat. En el que portem d’any, les exportacions representen el 54% i les vendes a Espanya el 46%.”

 

La màxima responsable del Patronat ha remarcat que “les empreses lleidatanes han sabut orientar la seva activitat a l’exterior aconseguint que les exportacions dupliquin el nombre d’importacions. La vostra capacitat de ser presents al món ajuda a la projecció exterior de l’economia catalana. Les empreses són les millors ambaixadores que pot tenir la Marca Catalunya”.

 

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, ha remarcat que la iniciativa realitzada avui és una aposta decidida de les institucions per projectar internacionalment Catalunya. Reñé ha afegit que aquestes han de continuar facilitant que el teixit empresarial surti al món. El president de la Diputació ha recordat: “el nostre mercat ha de ser el món” i ha conclòs que Lleida i Catalunya s’han de retroalimentar, perquè el producte agroalimentari de Lleida es tradueix en exportacions netes.

 

Finalment, el president de la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida, Joan Simó, ha apostat perquè el projecte iniciat avui entre el Patronat Catalunya Món, la Diputació de Lleida i la Cambra de Comerç i Indústria es repeteixi, ja que és una manera de potenciar els intercanvis comercials amb altres països. Simó ha destacat que en els darrers cinc anys les exportacions lleidatanes han augmentat un 40% i que, respecte al 2011, les vendes a països de fora de la Unió Euopea han pujat un 12%.

 

Segons l’estudi valoratiu de la balança comercial de Lleida de gener a desembre de l’any 2011, realitzat per la Cambra de Comerç i Indústria, les empreses lleidatanes van exportar l’any passat per un valor d’uns 1.450 milions d’euros i les importacions varen ser just la meitat, 750 milions d’euros.

 

La comitiva s’ha aturat, en el transcurs del recorregut per la Fira de Sant Miquel, en els estands on les empreses que han assistit a l’acte tenen interessos i representen els països de la delegació consular que han participat en la visita. D’aquesta manera, s’han facilitat les aliances entre els participants i les oportunitats de negoci.

 

Després del recorregut per la Fira de Sant Miquel ha tingut lloc una trobada entre la secretària general del Patronat Catalunya Món, Roser Calvell, el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, el president de la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida, Joan Simó, i la delegació del cos consolar per tractar sobre possibles col·laboracions futures.

 

Els representants dels països assistents a la trobada han estat:

  • Bernhard Brasack, cònsol general d’Alemanya
  • Haldun Koç, cònsol general de Turquia
  • Bekir Aslaner, agregat comercial del Consolat General de Turquia
  • Ayse Topçu, assistent del cònsol general de Turquia
  • Yu Yang, cap de l’Oficina Consular del Consolat General de la Xina
  • György Erdös, cònsol responsable d’afers econòmics i comercials del Consolat General d’Hongria
  • Emmanuel de Miguel, cònsol honorari de França a Lleida

 

Les empreses de Lleida assistents a la reunió han estat:

  • Agrolés
  • Biovert
  • Indulleida
  • Fruits de Ponent
  • Payper, S.A.
  • Grupo Alimentario Argal
  • Artis

 

La trobada entre la delegació consolar i els empresaris de Lleida ha estat organitzada conjuntament pel Patronat Catalunya Món, la Diputació de Lleida i la Cambra de Comerç i Indústria ja que la projecció de la imatge de Catalunya al món és un projecte de país que necessita de la implicació de les institucions, el món empresarial i la societat civil.

 

SM2012-CatalunyaMon

Mercolleida augura cotitzacions altes de la carn de porc durant el 2013

“La tendència de cotitzacions altes de la carn de porc i la forta demanda externa es mantindrà durant el 2013”, segons ha assegurat avui el conseller delegat de Mercolleida, Francesc Ollé, durant la presentació en el marc de la Fira de Sant Miquel i el saló Eurofruit de Lleida de l’estudi “Anys de canvi per al sector porcí espanyol 2010-2011. Anàlisi de la globalització del preu del porc”, que ha fet l’analista del sector porcí de Mercolleida, Miquel Àngel Bergés.

 

Ollé ha dit que una forta demanda exterior i una producció mantinguda farà que els preus mantinguin una tendència a l’alça important durant el 2013. A això s’ha d’afegir l’entrada en vigor de la nova normativa del benestar animal que provocarà una reducció de la cabana porcina. No obstant això, ha afegit que és cert que l’augment dels costos de producció, sobretot pel preu del cereal, unit a una baixa temporal de la cotització pot ser un problema per a algunes petites explotacions.

 

D’altra banda, Ollé ha reconegut que els escorxadors que se centren en el mercat interior tenen molts problemes per repercutir l’alça del preu del porc a les gran cadenes comercials.

 

Quant a l’estudi, als anys 2011 i 2012 reflecteixen un canvi de tèndencia en la cotització del porc, que aquest dijous ha batut tots els rècords al situar-se en 1,49 euros/kg. Així, en el 2012 els preus han tingut una forta pujada al febrer, s’han mantinguts alts a la primavera i a l’estiu i, en comptes de baixar com altres anys, s’han incrementat des de finals d’agost fins a uns nivells històrics.

 

El conseller delegat de Mercolleida també ha destacat el canvi de tendència de les exportacions espanyoles de carn de porcí, amb la reducció del pes de les vendes a l’exterior a la Unió Europea i l’augment en un 20% de les exportacions a l’Extrem Orient.

 

A la presentació de l’estudi “Anys de canvi per al sector porcí espanyol 2010-2011. Anàlisi de la globalització del preu del porc” també hi han participat el director general d’Agricultura i Ramaderia del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Miquel Molins, i el tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Lleida, Rafael Peris.

 

SM2012-Mercolleida

 

Empreses de la Gran Bretanya presenten innovacions a la Fira de Sant Miquel

El cònsol general britànic Andrew Gwatkin va referir-se a l’oferta de fruita dolça de Lleida, que pot resultar interessant per a un mercat com el britànic “amb milions de consumidors interessats en productes de qualitat com aquest”. 

 

Un grup d’empreses del sector agrari de la Gran Bretanya van presentar diversos productes innovadors en el marc de la Fira de Sant Miquel i del saló Eurofruit, certàmens paral·lels que tenen lloc del 27 al 30 de setembre a la Fira de Lleida. Les firmes britàniques van participar en una missió comercial organitzada per la UK Trade & Investment (UKTI), el Parc Científic i Tecnològic de Lleida i la Fira de Lleida. La delegació, coordinada per Consolat de Gran Bretanya a Barcelona, estava composada per responsables d’empreses britàniques que comercialitzen productes i serveis innovadors destinats a millorar i a fer més eficient la producció agrícola.

 

La missió britànica ha exposat en el marc de la fira una mostra de productes i serveis agrícoles i ha dut a terme també trobades professionals amb potencials compradors (directius d’empreses; fabricants de maquinària; productors, distribuïdors i importadors d’aliments i begudes, etc.).

 

A la trobada entre representants britànics i catalans es van plantejar les oportunitats d’inversió i d’obertura de mercats al Regne Unit així com la possibilitat d’aliances estratègiques i d’acords de col·laboració entre ambdues parts.

 

El cònsol general britànic a Barcelona, Andrew Gwatkin, va lloar la Fira de Sant Miquel “per la gran qualitat de la seva oferta” i va afirmar que les comarques de Lleida “ofereixen productes molt atractius i empreses molt interessants i per tant moltes oportunitats de negoci entre empreses de Lleida i Gran Bretanya”. Gwatkin va referir-se especialment a l’oferta de fruita dolça de Lleida, que pot resultar interessant per a un mercat com el britànic “amb milions de consumidors interessats en productes de qualitat com aquest”.

 

Els representants britànics han visitat també el Parc Científic i Tecnològic de Lleida a fi de contactar amb empreses capdavanteres en l’àmbit de la investigació i desenvolupament tecnològic.

 

Les firmes que han visitat Lleida pertanyen als sectors de la seguretat alimentària, gestió de residus, traçabilitat alimentària, nutrigenòmics, noves tecnologies aplicades a maquinària de cultiu, producció de pa, producció càrnica (porcí), biotecnologia aplicada a agricultura, etc.

 

L’interès de les empreses britàniques a Lleida rau en la importància d’aquesta zona com a centre clau de producció, distribució i comercialització de productes agrícoles a nivell de la Península Ibèrica i del sud d’Europa.

 

SM2012-GranBretanya

 

El director general d’Indulleida, Marià Sorribas, rep el premi empresarial Pere Boldú

La Fundació Catalana de Cooperació, juntament amb GrupActel, Agrolés, Transalfals & La Vispesa, Ibercaja i l’Ajuntament de Lleida, han premiat Marià Sorribas, director general d’Indulleida, amb el II Premi Empresarial Pere Boldú en un acte celebrat en el marc de la XXX Diada de la Cooperació, que s’ha celebrat aquest dijous en el Saló de Congressos de Fira de Lleida.

 

El jurat de la segona edició del Premi Empresarial Pere Boldú, presidit per l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha fallat que el guardonat d’aquest any sigui Marià Sorribas per la seva trajectòria dedicada a les cooperatives, amb uns valors clarament demostrats de lideratge, prioritat per les persones, coherència, visió de futur, voluntat de canvi, respecte i esperit integrador de sinèrgies i esforços.

 

El director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries de la Generalitat de Catalunya, Domènec Vila, va inaugurar el dia 25 de setembre les jornades que formen la Diada de la Cooperació. Aquest any se celebra la 30a edició d’aquesta trobada anual organitzada per Fundació Catalana de Cooperació, juntament amb Optima Bussiness Consulting, GrupActel, Agrolés, Transalfals & La Vispesa, Ibercaja, Indulleida i Unió Corporativa Alimentaria.

 

Pel fet de ser el 30è aniversari, els organitzadors de la Diada de la Cooperació han volgut donar-li un format diferent, i a més de les ponències adreçades a debatre i reflexionar sobre temes de comercialització i model de negoci, es van organitzar uns espais de treball en els quals més de 35 cooperatives van debatre sobre com han d’afrontar i dibuixar el seu futur en un món que mostra un panorama totalment diferent al que s’ha viscut en les darreres dècades, marcat per un nou paradigma econòmic i social, i en els models antics ja no ens serveixen.

 

En la darrera sessió s’han exposat a la sala de Congressos del Palau de Vidre de Fira de Lleida les conclusions d’aquests espais de treball, en el marc de la Fira de Sant Miquel. En les conclusions s’han explicat nous projectes que les cooperatives estan endegant i altres que s’estan plantejant per avançar en un món globalitzat on les aliances són bàsiques.

 

SM2012-MariaSorribas

Inaugurada la Fira de Sant Miquel i Eurofruit

El conseller d’Agricultura, Josep Maria Pelegrí, ha anunciat que la Generalitat té un Pla d’Impuls a la internacionalització agroalimentària catalana

 

La reivindicació de la construcció de l’autovia entre Lleida i Tarragona per assolir una connexió directa amb el Mediterrani i potenciar el transport de mercaderies, fonamentalment del sector agroalimentari, ha estat el denominador comú en les intervencions de les autoritats participants en la inauguració de la 58ª edició de la Fira Agrària de Sant Miquel i del 27 Saló Eurofruit. Després de l’anunci del Ministeri de Foment de l’ajornament de les obres de reconversió de la N-240 en autovia, el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Pelegrí, encarregat d’inaugurar el saló, ha dit que “l’autovia a Tarragona és una infraestructura imprescindible per al nostre sector econòmic” i s’ha sumat a les reivindicacions del teixit lleidatà.

 

Pelegrí, en la seva intervenció, ha fet un aposta ferma per la internacionalització i ha anunciat que el Departament d’Agricultura té un Pla d’Impuls a la internacionalització agroalimentària catalana. Pelegrí ha dit que “es tracta d’un pla que reclama vocació empresarial i emprenedora” i que “l’exportació és un repte estratègic en el que tots hi hem de posar de la nostra part”. El conseller també ha explicat el nou Pla tractor Alimentació 20-20 per definir estratègies i projectes basats en les oportunitats del sector. D’altra banda, Pelegrí ha dit que “la PAC aposta per l’agricultura del coneixement, fomentant la innovació i la recerca, i amb un major finançament” i que “el sector ha d’estar preparat per captar aquests recursos”.

 

L’alcalde de Lleida i president del Patronat de la Fundació Fira de Lleida, Àngel Ros, ha felicitat Fira de Lleida per la seva capacitat de convocatòria en temps tan difícils i ha agraït als expositors el fet de confiar un any més en el saló de Sant Miquel. Ros ha dit que “hem d’aprofitar l’actiu agrari per créixer” i que “hem de competir en escenaris internacionals, per això tenim un conjunt d’eines que ens ajuden i ens han de permetre dinamitzar el sector agroindustrial com són la fira, el Parc Científic i Agroalimentari, etc.”. L’alcalde ha explicat que, malgrat el moment, en el sector agroalimentari “hi ha indicadors positius com una balança comercial positiva, el creixement de les exportacions catalanes –les lleidatanes, un 15% respecte a l’any anterior– i el creixement de la competitivat de les empreses catalanes, entre altres”. Finalment Ros ha apostat per la creació de marques vinculades al sector agrícola i ramader i per la connexió amb el corredor mediterrani.

 

De la seva banda, el president de la Diputació Joan Reñé, també ha mostrat la seva preocupació per l’ajornament de les obres de l’autovia a Tarragona ja que “és l’única sortida natural del nostre teixit productiu de les terres de Lleida a mar” i ha lamentat que sigui un projecte prescindible per al ministeri de Foment. Reñé ha destacat que Lleida és el rebost de Catalunya “perquè som punters en formatges, oli, cereals, fruita fresca, porcí, etc. i el PIB agrari de Lleida triplica el percentatge de qualsevol altra demarcació catalana”. Igualment, ha dit que “som el centre agroalimentari del sud d’Europa i, amb posicions fermes i decidides hem de tenir veu i vot en estaments comunitaris per parlar temes com la PAC”.

 

Joan Simó, president de la Cambra de Comerç i president de la Comissió delegada de la Fundació Fira de Lleida, ha destacat en el seu discurs el paper dels petits i mitjans empresaris que, en moments difícils com aquest, lluiten per tirar endavant. Simó ha dit que “el nou teixit empresarial no té un entorn favorable que ajudi a generar ocupació estable” i que “hem de treballar per transmetre als joves, als estudiants, el valor de l’empresari i aconseguir que per a ells sigui una fita i un objectiu a assolir”. Simó ha dit que des del 2007 s’han perdut el 15% d’empreses i que la internacionalització ha de ser un camí a seguir.

 

SM2012-Inauguracio

Un equip agrícola multifuncional, un sistema d’alerta de vianants i un mètode de selecció de fruita tova guanyen els concursos de la Fira de Sant Miquel

Els tres guardons, convocats en el marc del saló agrari lleidatà, tenen una dotació global de 4.500 euros 

 

Un equip agrícola multifuncional presentat per JYMPA 1971 ha guanyat la 16a edició del Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles, mentre que un sistema d’alerta de vianants pròxims a carretons elevadors presentat per TALLERS A. MIQUEL, SL s’ha imposat en el 16è Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles i un sistema de selecció de fruita tova de CEDIS-MAFRUT, SLU ha guanyat el 16è Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola, segons ha fet públic avui el jurat d’aquests tres esdeveniments. Els guardons han estat convocats en el marc de la 58a edició de la Fira de Sant Miquel i la 27a edició d’Eurofruit, salons que se celebren en el recinte de Fira de Lleida del 27 al 30 de setembre. La dotació global dels guardons és de 4.500 euros.

 

El guanyador del Primer Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles, dotat amb 1.000 euros, ha estat JYMPA 1971, de Castellserà (exterior pavelló 3 estand 3115), per un equip agrícola multifuncional (subsolador o arada de sòl, grada ràpida i corró de pues tradicional ) model OPTIMAX 3.

 

El Segon Premi, dotat amb 500 euros, ha estat per a SYSDIDE, de Vallfogona de Balaguer (exterior pavelló 2 estand 2011b, al costat de la font), per un vehicle autoportant hidrostàtic de tres eixos model GRAPE 51cv gWD-3ax2d.

 

El guanyador del Primer Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles, dotat amb 1.000 euros, ha estat TALLERS A. MIQUEL, de Sidamon (exterior pavelló 3, estand 3163), per un sistema d’alerta de vianants pròxims a carretons elevadors de la marca ICNITA i model PAS.

 

El Segon Premi, dotat amb 500 euros, ha estat per a MECANOCAMP, de Lleida (exterior pavelló 1, estand 1020), per una tissora elèctrica a bateria marca FELCO i model 820.

 

Finalment, el Primer Premi al Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola, dotat de 1.000 euros, ha recaigut en CEDIS-MAFRUT SLU, d’Alcarràs (pavelló 4, estand 457), per un sistema de selecció de fruita tova marca MAF-RODA i model Globalscan Peach.

 

El Segon Premi, dotat amb 500 euros, se l’ha endut AGRÍCOLA RÚBIES, SL, de Soses (pavelló 4, estand 420), pel tractament postcollita (rentat, secat i desinfectat model SPC 112).

 

Objectiu del premi

Cal recordar que l’objectiu del Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles i del Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles és distingir les màquines agrícoles i els equips de transport, maneig, classificació i embalatge de productes agrícoles que incorporin avenços en les prestacions i una millor protecció dels usuaris. El jurat valora, especialment, els avenços en el disseny i la concepció de la màquina, l’ús de nous materials, les aplicacions innovadores d’automatismes, les tècniques de visió artificial i la robòtica i l’adopció de criteris d’enginyeria concurrent i de solucions innovadores, destinades a aplicar el reglament vigent sobre mesures de seguretat de les màquines.

 

De la seva banda, el Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola s’adreça a distingir els materials, les tècniques o els equips destinats a la producció fructícola o a la transformació industrial de la fruita que representin un notable avenç sobre la tecnologia actualment disponible, especialment pel que fa a la millora de la qualitat dels productes fructícoles. El concurs inclou els àmbits següents: material vegetal, protecció contra plagues, malalties i agents atmosfèrics; equips de producció; conservació i transformació, i sistemes de gestió de la producció.

 

El Premi a la Innovació Tecnològica de Màquines Agrícoles, el Premi a la Seguretat en el Disseny de Màquines Agrícoles i el Concurs d’Innovacions en el Sector Fructícola estan convocats per Fira de Lleida i estan patrocinats pel Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, el Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials i el Consorci de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Lleida.

 

El Jurat del premis

El Jurat està integrat per membres del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, del Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials, del Consorci de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Lleida, del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural; del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa; del Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí; de l’Estació Experimental de Lleida de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA); del Departament d’Enginyeria Agroforestal de la Universitat de Lleida; del Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia de la Universitat Politècnica de Catalunya, i del Comitè “Tractores y Maquinaria Agrícola” d’AENOR.