Jornada d’Unió de Pagesos sobre l’aigua i la pagesia del futur

L’organització agrària Unió de Pagesos promou el 28 de setembre al matí una jornada titulada “Aigua, societat i pagesia del futur”, amb la participació de diferents especialistes en el món del regadiu que exposaran els problemes actuals i les solucions de futur per fer més viables les diferents infraestructures existents, sobretot el canal Segarra-Garrigues.

Entre d’altres temes, s’abordarà l’aplicació de les tecnologies per fer un ús eficient de l’aigua, la viabilitat de les explotacions de regadius, en concret del Segarra-Garrigues, el futur dels regadius a les comarques de Lleida i a Catalunya en general i les propostes per aconseguir rebaixar el preu de l’aigua i per augmentar el nombre de pagesos que s’incorporin al sistema de reg del Segarra-Garrigues.

La jornada inclou les ponències “Tecnologies de reg eficients”, a càrrec del coordinador del Programa de l’IRTA d’ús eficient de l’aigua, Joan Girona; “Reflexions envers la viabilitat de les explotacions de regadiu”, de l’enginyer agrònom i assessor de comunitats de regants, Sergio Mothe; “Nous horitzons de futur per als regadius de Catalunya”, del geògraf Ignasi Aldomà, i “Nous regadius, afectacions ambientals i solucions”, a càrrec del responsable d’aigua a la Unió de Pagesos de Catalunya, Felip Domènech.

A continuació tindrà lloc una taula rodona amb la participació de Joan Girona, Sergio Mothe, Ignasi Aldomà, Felip Domènech, Joan Montesó, coordinador territorial de Terres de l’Ebre a Unió de Pagesos i un representant de la Direcció General de Desenvolupament Rural del DAAM.

Missió inversa d’importadors d’equips agrícoles en el marc de la Fira de Sant Miquel

La Cambra de Comerç de Lleida organitza aquesta acció comercial adreçada a Senegal i Ghana, països amb mercats agraris importants

La Fira Agrària de Sant Miquel i Eurofruit serà el marc d’una missió comercial inversa d’importadors de maquinària, subministraments per a l’agricultura i fertilitzants procedents de Senegal i Ghana, organitzada per la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida i que tindrà lloc entre el 26 i el 29 de setembre. L’acció es concretarà en una roda d’entrevistes entre aquests importadors i fabricants d’equipaments agrícoles lleidatans. Els tècnics de la Cambra consideren que els dos països constitueixen mercats potencials “molt interessants” per a l’àmbit dels equipaments agrícoles, ja que tenen un sector agrari molt important i uns equips de treball força obsolets.

El sector agrícola és bàsic per a l’economia senegalesa, ja que representa el 12% del PIB del país i dóna feina al 72% de la població activa. Senegal és un país amb vocació agrícola i està fent un esforç de modernització de l’agricultura amb la implantació del Pla estatal REVA (Retorn a l’Agricultura) i del Pla GOANA (Ofensiva Agrícola per a l’Alimentació i l’Abundància). Actualment hi predominen sistemes de treball tradicionals, poc productius i basats en una agricultura de subsistència subjecta a la climatologia. Entre els cultius que es produeixen a Senegal destinats a l’exportació, cal destacar els de cacauet i tomàquet xerri.

El sector agrícola de Ghana té una gran importància a l’economia del país, ja que dóna feina a més de la meitat de la població i el 2011 va representar el 25,6% del PIB. En els darrers anys es pot constatar una tendència creixent a les importacions de maquinària agrícola, el que és una mostra de l’augment d’inversió, tant pública como privada, que està rebent el sector.

Tot i que recentment els governs ghanès i brasiler han signat un acord per a l’aprovisionament de maquinària agrícola, els tècnics de la Cambra creuen que “el producte espanyol pot trobar-se en avantatge comparativa respecte a altres, ja que sol resultar més competitiu en factors com el preu, la logística i el transport, la qualitat i el servei postvenda”.

Així doncs, es considera que el Senegal i Ghana poden ser mercats altament interessants per a la maquinària, equipaments, fertilitzants i altres subministres agrícoles de les terres de Lleida.

Pelegrí aposta per potenciar la relació productor-consumidor i la producció de qualitat i proximitat

El conseller ha presentat la segona edició del Saló Produqte, que se celebrarà del 29 de setembre al 2 d’octubre, en el marc de la 57a Fira Agrària de Sant Miquel de Lleida

El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, i del director de Fira de Lleida, Oriol Oró, ha presentat aquest matí, en roda de premsa, la segona edició del Saló Produqte, que se celebrarà del 29 de setembre al 2 d’octubre, en el marc de la 57a edició de la Fira Agrària Sant Miquel de Lleida. L’acte també ha comptat amb la participació del director general de l’empresa pública Promotora d’Exportacions Catalanes (PRODECA), Ferran Bienert, i de la directora dels Serveis Territorials del Departament a Lleida, Cristina Bosch.

Pelegrí ha volgut incidir en la ferma aposta del Departament i del Govern català pel sector agroalimentari, “clau i estratègic”, i per la seva promoció i internacionalització, i que el saló Produqte és una bona mostra de la necessària col·laboració entre totes les institucions implicades en la promoció agroalimentària per tal de sumar esforços en accions de promoció dels productes de qualitat i de proximitat, donant suport a les empreses del sector agroalimentari, i reforçant la capitalitat agroalimentària de Lleida.

Com ha destacat el conseller, aquest saló, organitzat pel Departament -a través de PRODECA-, la Diputació de Lleida -a través del Patronat de Promoció Econòmica (PROMECO)-, i Fira de Lleida, esdevé “la plataforma idònia per potenciar la relació entre el productor i el consumidor” atès que es tracta d’una iniciativa conjunta en l’àmbit del producte agroalimentari que pretén ser un canal de venda per a ajudar a consolidar les xarxes de proximitat amb el reforçament de les relacions entre el productor i el consumidor final”, i “un potent instrument de promoció que, a més, es veu reforçat per la millor combinació com és una fira potent i reconeguda, que rep una mitjana de 180.000 visitants, i uns expositors amb productes d’excel·lent qualitat”.

 Josep Maria Pelegrí ha fet palès que una de les línies estratègiques principals a desenvolupar a curt i mig termini és fomentar la internacionalització del sector agroalimentari, i que PRODECA és l’instrument i la gran eina de què disposa el Departament per a dur a terme aquest objectiu estratègic, i amb ella s’està duent a terme un Pla estratègic per a la internacionalització del sector agroalimentari. Igualment, s’està donant suport, mitjançant PRODECA, a les empreses per a participar en fires internacionals, s’estan coordinant i executant missions comercials, i orientant i assessorant a empreses a emprar altres eines de suport a la internacionalització.

“Internacionalitzar és apostar per tenir una continuada presència dels nostres productes i de les nostres empreses a l’estranger i crear productes atractius per a aquests mercats; és entendre que el nostre mercat és el món, i per a això cal la corresponsabilitat entre empreses i Govern, que el sector aporti un valor afegit que facilitin el contacte i el coneixement entre els diferents agents, perquè només així la internacionalització guanyarà en intensitat i eficiència”, ha manifestat Pelegrí.

El titular del Departament també ha recordat l’aposta del DAAM pel foment de la venda de productes de qualitat i de proximitat, la seva participació activa en la Comissió tècnica d’AREPO que està treballant sobre la reforma de la normativa de qualitat agroalimentària de la Unió Europea, “una de les propostes en les quals estem treballant és el reconeixement de noves figures de qualitat a nivell de la UE, relatives a productes locals i venda directa”, i que el Departament està ultimant un Decret sobre aquest tipus de producció de qualitat i de proximitat.

“Amb tot plegat i altres eines, es tracta, en definitiva, de fomentar la competitivitat del sector agroalimentari”, ha assenyalat Pelegrí, “i per a què el país i el sector avanci cal que les nostres empreses creixin, que puguin crear riquesa, generar llocs de treball de qualitat, dinamitzar l’economia de les seves comarques o pobles d’influència, i també eines com la internacionalització, recerca, desenvolupament i innovació, etc.. i en aquesta línia s’inscriu aquest Saló Produqte que compleix tot just 2 anys i que promet ser, com s’està demostrant, cita obligada per al sector agroalimentari i el consumidor/públic en general”, ha conclòs el conseller.

De la seva banda el director de la Fira de Lleida, Oriol Oró, ha explicat que el Saló Produqte va néixer amb l’objectiu d’aprofitar les sinergies entre venedors i compradors de productes de qualitat i de proximitat i per tal de cobrir les necessitats d’ambdós sectors. Oró considera que “el saló és una bona eina per aproximar el productor al consumidor final”. Davant de l’èxit de la primera edició, enguany s’ha apostat per donar continuïtat al saló dins del marc de la 57ª edició de la Fira Agrària de Sant Miquel, amb molt bona resposta per part de les empreses.

Oriol Oró ha agraït al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, amb el conseller Josep Maria Pelegrí al capdavant, i a la Diputació de Lleida, presidida per Joan Reñé, el seu suport en l’organització del Saló Produqte.

L’organització del saló se suma a altres iniciatives que el Departament du a terme a través de PRODECA per a la promoció dels productes alimentaris de qualitat i de proximitat, entre les quals cal comptar la participació en la fira Mercat de Mercats a Barcelona o la fira Degusta de Barcelona.

Produqte és un saló adreçat al consumidor final, amb venda directa, que ha de servir a les empreses expositores per a guanyar quota de mercat i reforçar la seva imatge de marca. Així, es vol establir una interrelació directa, de cara a cara, entre productor i consumidor.

 Aquest saló aporta, entre altres coses, zones relacionades amb la gastronomia i la cuina, com a elements potenciadors de la relació productor-consumidor. A més, suposa la consolidació de l’obertura de la fira al conjunt del sector agroalimentari, fent un pas més enllà del sector primari.

Els productes de proximitat
La posada en marxa d’aquesta iniciativa respon a l’interès creixent entre els consumidors pels productes de proximitat, d’alta qualitat, amb venda directa amb el productor o bé mitjançant un circuit comercial curt. Per aquesta raó, el Departament ha considerat convenient la celebració d’aquest saló, adreçat al consumidor final, on es pot exposar i vendre productes alimentaris de qualitat i de proximitat.

Cada vegada hi ha més empreses que aposten per acostar-se al consumidor final, per tal de garantir un preu just al productor i aconseguir una producció sostenible en el temps. Els circuits curts impliquen, com a màxim, un intermediari entre pagès i consumidor, com ara un restaurant o una botiga de productes artesans, mentre que la venda directa és l’activitat comercial entre productor i consumidor sense intermediaris. El consumidor valora positivament rebre de forma directa i sense tants intermediaris un producte més pròxim, fresc, i de temporada.

Pelegrí, Reñé i Oró durant la presentació del Saló Produqte

Conveni promocional entre la FEMEL i la Fira de Lleida

La Fira de Lleida i la Federació d’Empresaris Metal·lúrgics de la província de Lleida (FEMEL) han signat avui dimecres, 10 de setembre, un conveni de col·laboració destinat a promocionar la Fira Agrària de Sant Miquel. En virtud de l’acord, la FEMEL disposarà d’un estand propi i els seus associats disposaran d’una sèrie d’avantatges a l’hora d’exposar en el saló agrari. De la seva banda, la FEMEL farà promoció de Sant Miquel i promourà la participació dels empresaris del sector en la fira agrària. Cal recordar que l’edició anterior del saló va comptar amb la presència de 65 empreses pertanyents a la federació.

Han signat l’acord, que té una vigència de 3 anys (2008-2010) i és prorrogable, Josep Pampalona, secretari general de la FEMEL, i el director general de Fira de Lleida, Oriol Oró.

Oró ha destacat que les previsions per a la propera edició de Sant Miquel “són bones, amb una ocupació que ja frega el 100%”. El director general de Fira de Lleida ha explicat que “en general, i amb les lògiques matitzacions en un sector tan ampli, les perspectives de la campanya fruitera són esperançadores, per la qual cosa hi ha una bona predisposició a participar en la fira”.

De la seva banda, Pampalona ha destacat la importància de la participació en la Fira argumentant que “tot i que el nostre sector no és el més afectat per la crisi, precisament en aquests moments és quan la promoció empresarial és important per tirar endavant”. “Exposar a Sant Miquel és interessant tant per imatge com pels contactes que s’hi fan i que poden concretar-se posteriorment en operacions”, ha sentenciat.

La 52a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel (Saló Nacional de la Maquinària Agrícola) i la 21a edició d’Eurofruit (Saló Internacional de la Fruita) tindran lloc del 25 al 29 de setembre i aplegaran més de 300 expositors de l’Estat i de l’estranger. Aquests salons s’han consolidat com la manifestació firal agrària més important que té lloc a l’Estat durant la segona meitat de l’any, amb la previsió d’acollir més de 180.000 visitants de totes les comunitats d’Espanya i d’altres països.

Fira de Lleida lliura un cotxe i un televisor de plasma

Fira de Lleida i l’Agrupació Mútua van lliurar ahir dijous a la seu que l’entitat asseguradora té a la ciutat de Lleida els premis als visitants guanyadors dels sortejos que es van celebrar en el marc de les darreres edicions de la Fira de Sant Miquel i del saló Petitàlia.

Núria Eroles Rubinat, natural de Tàrrega, ha estat la guanyadora d’un Citroën C3. L’afortunada va emplenar una butlleta a l’estand de l’Agrupació Mútua a la Fira de Sant Miquel.

La guanyadora del televisor de plasma ha estat Alba Carrasco Mallol, de Lleida, que va omplir una butlleta al saló Petitàlia.

Els premis han estat lliurats per director general de Fira de Lleida, Oriol Oró, i pel director de zona de Catalunya d’Agrupació Mútua, Josep Anton Castet.

Una vintena d’estudiants de Turisme faran pràctiques a Fira de Lleida

Una desena d’alumnes participaran a Sant Miquel i a Municipàlia

Fira de Lleida i l’Escola Universitària de Turisme “Terres de Lleida” han signat avui un conveni de col·laboració destinat a facilitar les pràctiques d’alumnes de l’escola a qualsevol dels salons organitzats per la institució firal. La signatura ha anat a càrrec d’Oriol Oró, director general de Fira de Lleida, i Josep Maria Balcells, director de l’Escola Universitària de Turisme. El conveni té una durada indefinida”.

Oriol Oró ha dit que amb aquest acord “Fira de Lleida contribueix a reforçar la formació dels alumnes de la Diplomatura de Turisme de l’Escola Universitària de Turisme Terres de Lleida per mitjà de la cooperació i facilitant als estudiants la possibilitat de fer pràctiques en el terreny professional”.

Josep Maria Balcells ha afirmat que “el perfil dels estudiants de Turisme s’adapta a les activitats de l’entitat firal tant pels diferents sectors que aquesta engloba com pel seu caire internacional, ja que la majoria dels alumnes parlen tres idiomes”. Balcells ha afegit que durant l’any una mitjana de 20 estudiants dels tres cursos de la Diplomatura de Turisme faran pràctiques a les fires i que en moments punta, com ara la Fira de Sant Miquel o Municipàlia, han coincidit una desena d’estudiants.

El conveni estableix també que l’estudiant tindrà un tutor en pràctiques a Fira de Lleida i un altre tutor a l’Escola Universitària de Turisme. L’entitat firal vetllarà per garantir una actitud pedagògica i formativa per part del seu personal respecte als estudiants que estiguin en període de pràctiques. Per últim, els estudiants tindran dret a rebre al final de les pràctiques un certificat signat per un representant de Fira de Lleida acreditatiu de les pràctiques fetes.

La fira de Sant Miquel-Eurofruit s’obre als països de l’est

Fira de Lleida inicia una ofensiva promocional que inclourà Algèria, Bulgària, França, Itàlia i el Marroc

Fira de Lleida ha iniciat la promoció internacional 2007 de la Fira de Sant Miquel i del saló Eurofruit amb la presència a la Fira Internacional d’Agricultura Agra de Plovdiv (Bulgària) i a la Fira Agrofructícola d’Innovació Vegetalia de Cremona (Itàlia). La presència a Agra, saló celebrat entre el 20 i el 25 de febrer, es considera especialment important perquè obre una nova via de penetració en el mercat del sudest europeu, una zona de gran potencial importador des del punt de vista de maquinària agrícola per la importància que encara conserva el sector rural.

La presència de la delegació de Fira de Lleida a Agra, l’única fira agrícola i fructícola a Bulgària, s’ha traduït ja en l’organització, juntament amb la Cambra de Comerç de Lleida, d’una missió inversa de professionals búlgars del sector. La missió, destinada a contactar amb fabricants i distribuïdors de maquinària agrícola de Lleida, es farà enguany en el marc de Sant Miquel-Eurofruit 2007. La col•laboració professional amb la fira de Plovdiv portarà també a potenciar la presència d’empreses de Lleida a la pròxima edició d’Agra i d’expositors i visitants búlgars a Sant Miquel 2008.

Els representants de Fira de Lleida varen fer contactes interessants amb empreses búlgares i varen mantenir una reunió amb representants de l’Associació de Fabricants i Distribuïdors de Maquinaria Agrícola de Bulgària. Fira de Lleida va desplaçar-se a Plovdiv amb una delegació de la FEMAC i amb empreses expositores de Sant Miquel-Eurofruit com TEYME, Maquinària Agrícola Solà i Milà Maquinària Agrícola

Enguany, el programa de promoció dels salons agraris lleidatans va començar els dies 9, 10 i 11 de febrer amb la presència a la Fira Agrofructícola d’Innovació Vegetalia de Cremona (Itàlia). En el decurs d’aquest saló, els representants de la Institució firal lleidatana també van poder realitzar alguns contactes interessants dins el sector agrícola i fructícola italià.

Les properes accions
Del 13 al 15 de març Fira de Lleida farà una nova acció internacional, serà present al Saló Fructícola de SIFEL d’Agen (França), i del 15 al 18 del mateix mes al Saló Agrícola i Saló Hispano-francès de Tarbes (França).

La campanya continuarà al Magreb, ja a la tardor, amb sengles accions a la Fira Fructícola d’Algèria, a Alger, del 6 al 9 de novembre, i a la Fira Fructícola SIFEL de Marroc, a la ciutat d’Agadir, del 5 al 9 de desembre.

L’objectiu d’aquest programa d’accions a Europa i Àfrica és internacionalitzar la fira agrària de Sant Miquel i el saló Eurofruit, per mitjà de la captació de visitants i expositors de diverses àrees geogràfiques. Fira de Lleida ha apostat en els darrers anys per la internacionalització com un des elements fonamentals del desenvolupament i progrés dels seus salons.

Un passeig amb la DOP Les Garrigues per descobrir els secrets de l’oli

La Fira de Sant Miquel-Eurofruit també acollirà un maridatge de fruita amb oli a càrrec del periodista i gastrònom Pep Nogué   

 

L’oli d’oliva verge extra torna amb força a la Fira de Sant Miquel i al saló Eurofruit de Lleida. La Denominació d’Origen Protegida (DOP) Les Garrigues proposa enguany als visitants gaudir d’un “Passeig amb la DOP Les Garrigues”, en què, a més de poder tastar l’oli de Lleida amb segell de qualitat, es podran descobrir les aromes més característiques dels olis (ametlla, tomàquet, fulla, etc.) pròpies de l’arbequina i el seu vincle amb el territori. La DOP Les Garrigues serà present amb un estand i diverses activitats a la 64a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel i la 33a edició del saló Eurofruit, certàmens que tindran lloc al recinte de Fira de Lleida del 27 al 30 de setembre.

El públic podrà tastar els olis de cada una de les cooperatives amb aquest segell de qualitat, ja que cada dia hi serà present, de manera rotatòria, l’oli de cinc de les cooperatives inscrites, situades en mostradors propis, i podrà informar-se de tot allò relacionat amb aquestes entitats centenàries i el seu oli.

L’estand de la DOP Les Garrigues acollirà també una mostra dels olis de totes les cooperatives inscrites, a més de comptar amb la presència activa de cooperatives, amb exposició pròpia i venda directa d’oli.

Una altra de les novetats organitzades pel Consell Regulador és un maridatge de fruita amb oli, dirigit per Pep Nogué, periodista i gastrònom, especialitzat en aliments amb distintiu de qualitat. L’objectiu és donar a conèixer les possibilitats de preparar plats de fruita, principalment de Lleida, amb oli verge extra amb DOP Les Garrigues, aliments saludables i indispensables en una alimentació sana i equilibrada.

Durant els quatre dies de fira els visitants també tindran l’oportunitat de recordar i gaudir dels berenars saludables del pa amb oli DOP Les Garrigues i xocolata i participar en sortejos d’oli.

 

 

Durán Maquinaria Agrícola exposarà a la Fira de Sant Miquel

Durán Maquinaria Agrícola SL és una empresa de base familiar fundada el 1997 i dedicada a la importació i distribució de maquinària agrícola.

Disposem d’una extensa xarxa comercial que opera a tot el territori nacional, incloent en el nostre catàleg marques de primera línia com Pöttinger (sega i recol·lecció de farratge, conreu i sembra), McHale (sega i recol·lecció de farratge), Caruelle (polvoritzadors), pichon (cubes de purí i altres equips per a la ramaderia), Gilibert (equips de transport), AGM (carros mescladors), New Holland (picadores de farratge), Reiter (pick-up filerador), APV (sembradores pneumàtiques), Kemper (capçals per a blat de moro) i IDASS (capçals per a herba). A més, comptem amb un equip humà especialitzat i preparat per satisfer les necessitats dels professionals del camp espanyol.

A la nostra seu principal, situada a Lugo, se suma una delegació central situada al polígon industrial La Mora (la Cistérniga, Valladolid) i una delegació nord-est situada al municipi lleidatà de Sucs (ctra. Sucs-Gimenells, s/n).

 


Informació facilitada per l’empresa expositora.

gygMonzon per primera vegada a la Fira de Sant Miquel

Som una empresa familiar dedicada a la fabricació i reparació de grups electrògens, quadres de control i equips autònoms des de fa més de 45 anys. En aquests anys d’experiència, gygMonzon s’ha convertit en un dels principals referents del sector a la zona; mostra d’això és la quantitat de clients que han dipositat la seva confiança en nosaltres.

Apostem per la qualitat en els nostres productes. Comptem amb un servei post venda de 24H, amb les millors marques de mercat i amb uns preus immillorables.

Oferim solucions mitjançant estudis personalitzats en els quals l’assessorem per cobrir les seves necessitats, sense oblidar-nos de buscar l’equilibri entre eficiència energètica i el respecte al medi ambient.

Aquest any ens trobareu per primera vegada a la Fira de Sant Miquel amb una àmplia exposició dels nostres productes: generadors, plaques solars, bateries, inversors, centraletes de control, …

El convidem a visitar la nostra pàgina web: www.gruposelectrogenosygeneradores.com, on pot veure reflectits els nostres productes i instal·lacions.

No dubti en contactar amb nosaltres durant la Fira de Sant Miquel, ens trobareu a la parcel·la 3075 de la zona Exterior.